top of page
Szukaj
Zdjęcie autoraMichał Kałużny - Radca Prawny

Czy kara umowna za opóźnienie w dostawie towaru w transporcie międzynarodowym jest legalna?

Zaktualizowano: 21 maj 2021


szkoda transportowa, szkoda w transporcie, opóźnienie w dostawie, spóźnienie dostawy, kara umowna za opóźnienie, kara umowna za opóźnioną dostawę, odszkodowanie za opóźnioną dostawę, spóźnione dostarczenie ładunku, prawnik transportowy, prawnicy transportu, prawni transportu, kancelaria transportowa
Opóźnienia to permanentna udręka przedsiębiorstw transportowych, która może generować roszczenia odszkodowawcze - CMR Kancelaria Transportowa


Czy stosowanie kary umownej w warunkach umowy przewozu, często zwanej zleceniem transportowym, w przewozach podlegających pod Konwencję CMR, jest zgodne z obowiązującym prawem?


Bardzo często praktyką w transporcie międzynarodowym jest stosowanie kar umownych za opóźnienie w dostawie towaru czy też - innymi słowy – spóźnienie się na rozładunek. Kary umowny za tego typu „przewinienie” potrafią zostać zastrzeżone nawet w wysokości stawki frachtowej. Czy stosowanie tego typu zapisów w umowach przewozu jest dozwolone z prawnego punktu widzenia?


Chociaż nie w sposób bezpośredni, na to pytanie odpowiada treść art. 23 ust. 5 Konwencji CMR, zgodnie z którym:


„W razie opóźnienia dostawy, jeżeli osoba uprawniona udowodni, że wynikła stąd dla niej szkoda, przewoźnik obowiązany jest zapłacić odszkodowanie, które nie może przewyższyć kwoty przewoźnego.”


Oznacza to w praktyce, iż jedyne roszczenie, z jakim osoba uprawniona może wystąpić, to roszczenie o charakterze odszkodowawczym. Dlaczego to tak istotne? Ponieważ roszczenia odszkodowawcze charakteryzują się tym, że osoba uprawniona musi wykazać, że powstała jakakolwiek szkoda w związku z opóźnieniem w dostawie. Jest także zobligowana do wykazania wysokości tejże szkody. Tymczasem kara umowna nie ma charakteru wyłącznie kompensacyjnego, a co za tym idzie, podmiot uprawniony może dochodzić jej zapłaty nawet w przypadku, gdy nie poniósł faktycznej szkody w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązania przez przewoźnika. Ma to bardzo doniosłe znaczenie dla odpowiedzi na pytanie zadane w tytule artykułu.


Jeżeli bowiem Konwencja CMR przewiduje wyłącznie odpowiedzialność odszkodowawczą przewoźnika, to a contrario za pozbawione podstaw prawnych należy uznać stosowanie kar umownych za opóźnienie w dostawie towaru. Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 Konwencji CMR:


„Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 40 jest nieważna i pozbawiona mocy każda klauzula, która pośrednio lub bezpośrednio naruszałaby postanowienia niniejszej Konwencji. Nieważność takich klauzul nie pociąga za sobą nieważności pozostałych postanowień umowy.”


W konsekwencji należy uznać, że jakikolwiek zapis umowny wprowadzający karę umowną za opóźnienie w dostawie, jest nielegalny i nie ma mocy wiążącej. Oznacza to, iż przewoźnik ma prawo odrzucić jakiekolwiek roszczenia kierowane w oparciu o zapisy dotyczące kary umownej.


Należy dodać, że w zależności od stanu faktycznego, osobą uprawnioną będzie nadawca lub odbiorca.


Jednocześnie wymaga dodania, iż w zgodzie z treścią cytowanego wyżej art. 23 ust. 5 Konwencji CMR, wysokość odszkodowania nie może przewyższać przewoźnego, czyli wysokości frachtu. Istnieje możliwość zniesienia limitu odpowiedzialności, poprzez zastosowanie art. 24 Konwencji CMR:


„Nadawca może zadeklarować w liście przewozowym za umówioną dodatkową opłatą wartość towaru przekraczającą granicę wymienioną w ustępie 3 artykułu 23 i w tym przypadku kwota zadeklarowana zastępuje tę granicę.”


Dochodzenie od przewoźnika roszczeń odszkodowawczych jest możliwe tylko wówczas, gdy osoba uprawniona zgłosiła przewoźnikowi pisemne zastrzeżenie do transportu w terminie 2q od dnia daty dostawy towaru. Dla skuteczności zastrzeżenia, najlepszym wyjściem będzie jego wysyłka drogą poczty tradycyjnej – wysyłka wiadomość e-mail nie spełnia bowiem wymogu zachowania formy pisemnej. Konwencja CMR nie wskazuje wprost, z jakich elementów powinno się składać zastrzeżenie, natomiast zgodnie z obowiązującym orzecznictwem oraz poglądami przedstawicieli doktryny prawnej, w zastrzeżeniu nie trzeba podawać dokładnej kwoty roszczenia, którą w praktyce poznajemy w okresie późniejszym niż 21 dni od dostawy towaru. Jak wskazuje art. 32 ust. 1 Konwencji CMR, „Dnia, wskazanego wyżej, jako wyjściowy dla biegu przedawnienia, nie wlicza się do terminu przedawnienia.” Tak więc bieg terminu przedawnienia rozpocznie się w dniu następującym po dniu dostawy.


Roszczenie o zapłatę odszkodowania z tytułu opóźnienia w dostawie przedawnia się z upływem roku od dnia dostawy towaru. Po upływie tego terminu przewoźnik może skutecznie odrzucić roszczenie, powołując się na zarzut przedawnienia. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 4 Konwencji CMR, „Roszczenie przedawnione nie może być więcej podnoszone, nawet w postaci wzajemnego powództwa lub zarzutu.


Wymaga jednocześnie podkreślenia, iż wszelkie limity odpowiedzialności są zniesione, jeżeli osoba uprawniona wykaże, iż zachowanie przewoźnika nosiło znamiona rażącego niedbalstwa, o czym mowa w art. 26 Konwencji CMR.


Jeśli masz pytania dotyczące roszczeń odszkodowawczych lub stosowania kar umownych w transporcie, skontaktuj się z nami!





Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page